donderdag 6 juli 2017

D66 Defensiemiddag 2017: Europese Defensie in het Tijdperk van Trump en Brexit

De derde editie van de D66 Defensiemiddag georganiseerd door de D66 Thema Afdeling Internationale Veiligheid & Defensie en vindt plaats op 30 september 2017 in Rotterdam.

Inschrijven dient u vooraf via deze link te doen. (In verband met kosten voor catering, zaalhuur e.d. vragen we een eigen bijdrage van €7,50.)

Thema: Europese Defensie in het Tijdperk van Trump en Brexit

D66 heeft vanaf het begin een Europese buitenlandse politiek en defensie als één van de speerpunten van het voorgestane beleid genoemd. Jarenlang werd met name het laatste als onhaalbaar beschouwd. Nu komt dit punt, onverwacht, en misschien ook wel ongelegen, ineens en tamelijk dringend op de agenda.

Bondskanselier Merkel verklaarde na de NAVO en G7 bijeenkomsten van afgelopen mei dat Europa zich minder op de Amerikanen kan en zal moeten verlaten en in toenemende mate op eigen benen zal moeten staan. Ongetwijfeld heeft ze dit in brede zin bedoeld, dus niet alleen v.w.b. defensie, maar ook op het gebied van klimaatbeheersing en handelspolitiek. Desalniettemin is defensie in dit verband een belangrijk, mogelijk het belangrijkste, onderwerp, vooral omdat de afstand tussen de gewenste toestand en de huidige werkelijkheid hier het grootst is. Op de beide andere genoemde gebieden werkt Europa intensief en succesvol samen, maar op het gebied van defensie is er nog een weg te gaan.

Op de Defensiemiddag willen wij met sprekers en aanwezigen debatteren over hoe een Europees defensiebeleid kan worden vormgegeven.

Wij zullen dan luisteren naar bijdragen van en in debat gaan met:

•    Sophie in ’t Veld, Europarlementariër, fractievoorzitter van D66 in het Europees Parlement en vice-fractievoorzitter van de ALDE fractie;
•    Han ten Broeke – voorzitter van de Vaste Kamercommissie voor Defensie en woordvoerder buitenlandse zaken fractie VVD;
•    Frank Bekkers of Tim SweijsThe Hague Center for Strategic Studies (HCSS);
•    Rem KortewegInstituut Clingendael;

Daarnaast zullen parlementaire Defensiewoordvoerders van D66 hun visie op zowel het te berde gebrachte als de situatie in het algemeen met u delen:
•    Salima Belhaj, D66 Tweede Kamer;
•    Herman Schaper, D66 Eerste Kamer;

D66 Eerste Kamer-lid Joris Backer zal de rol van dagvoorzitter op zich nemen. Evenals vorig jaar zult u in de gelegenheid zijn om uitgebreid met sprekers en parlementsleden te discussiëren.

Foto: Ministerie van Defensie

Save the date: Zaterdag 30 September 2017 (Foto: Ministerie van Defensie)

Inschrijven dient u vooraf via deze link te doen.

Op deze Facebook pagina plaatsen we met enige regelmaat actuele publicaties die een relatie met het thema van de middag hebben.

Vanaf 12:00 Inloop
13:00  Aanvang inleidingen door sprekers
14:15   Paneldiscussie
15:00  Pauze
15:30  Zaaldiscussie
17:00  Einde programma, borrel tot 18:00u

De D66 Defensiemiddag 2017 wordt gehouden in de Leopoldzaal van

Erasmiaans Gymnasium, Rotterdam

Wytemaweg 25, 3015 CN, Rotterdam

Bereikbaarheid

Het Erasmiaans Gymnasium is goed bereikbaar zowel met het openbaar vervoer als met de auto.

Openbaar Vervoer

Vanaf het Rotterdam Centraal station neemt u metro D of E.  Stap op station Beurs over op metro A, B of C richting Erasmus MC.  Op station Erasmus MC uitstappen.  Als u de aanwijzingen voor het Erasmus MC volgt komt u vanzelf op de Wytemaweg.  Het Erasmiaans Gymnasium ligt tegenover het Erasmus MC en is op 30 september gemakkelijk te herkennen aan de D66 vlaggen buiten de deur.

Vanaf het NS station Blaak neemt u metro A, B of C richting Erasmus MC.  Op station Erasmus MC uitstappen.  Als u de aanwijzingen voor het Erasmus MC volgt komt u vanzelf op de Wytemaweg.  Het Erasmiaans Gymnasium ligt tegenover het Erasmus MC en is op 30 september gemakkelijk te herkennen aan de D66 vlaggen buiten de deur.

Met de auto

Zet op uw navigatie-systeem “Parkeergarage Museumpark, Museumpark, Rotterdam” en volg de aanwijzingen.  Als u uw auto heeft geparkeerd, loopt u het Museumpark uit richting Erasmus MC.  Het Erasmiaans Gymnasium ligt tegenover het Erasmus MC en is op 30 september gemakkelijk te herkennen aan de D66 vlaggen buiten de deur.

[1] Met nadruk zij gesteld dat de inhoud van deze pagina de opinie binnen de Thema Afdeling Internationale Veiligheid en Defensie weergeeft, en niet noodzakelijkerwijs die van D66.

Afbeeldingen: Ministerie van Defensie.